«Med og uten ball»- bok om Fossum’s historie

Magne Thomassen

”Med og uten ball» er tittelen på boka om Fossum IFs første 75 år. Men den inneholder også mye lokal historie og det er vel på tide at det blir ei bok om Opphaugen og Fossum distriktet. Magne Thommesen og Jon Ytterbø har samlet stoff siden 1991 med tanke på denne (fremtidige) utgivelse og på vårparten er den klar, forteller Magne.

– Det har vært mye mer arbeid enn vi hadde regnet med. Historien hadde vi ferdig i november men det som har tatt tid er redigering og korrektur lesning, forteller Magne. Men nå er det straks innspurt og folk kan glede seg til gode historier og ’a ha’ opplevelser. Boka er på 150 sider med tekst, pluss 120 bilder.

Bok -komiteen lurer på om noen har, eller vet om bilder fra St. Hansaftner på Slettevannet fra etterkrigsårene eller bilder fra anleggsperioden på stadion. Alt er interessant. Kontakt Magne Thommesen på e-post mathomme@yahoo.no eller tlf 984 18 564.

Innholdet tar for seg tiden før stiftelsen, St hans aftener på Slettevannet med 3000 personer tilstede, isfronten til Gjerpen IF og prosessen med etablering av banen og forsøket på sammenslåing av klubbene på Opphaugen, klubbens profiler og alt om damefotballens ”vugge” til dagens kunstgress planer. Boka blir i første omgang solgt på stand på Litorvet og siden på klubbhuset under sesongen.

Visste du forresten hvem som la 5 tomme brennvinflasker i bagasjerommet på prestens nye bil da han visste han skulle skryte og legge ut om bilen etter prekenen…. eller han som kjørte inn i tuppegården på Foss på glatta og videre til Luksefjell med en halvdau kalkun under hjul-buen på bilen. Her er det mye morsomt å lese.

Innhold:

Jubileumsbok for Fossum Idrettsforening
Stiftet på kvelden onsdag 4. juli 1934
Utgiver Fossum I F Skien

1.      Tilhørighet og lokalpatriotisme.
2.     Tiden før stiftelsen.
Stiftelsesmøtet.
3.      De første årene.
4.     Krigstiden 1940- 1945.
5.      Perioden etter 1945.
Familien Arnesen
6.    Sammenslåing til storklubb
7.    St. hans på Slettevannet
8.     Åpning av stadion.
9.    Ski.
10.    Friidrett.
11.    Anlegg.
Banen
Klubbhuset
12.    Håndball.
13.    Fotball menn.
14     Fotball kvinner.
15.    Dommere og dømming.
17.    Dugnad er god inntekt og godt miljø.
Bingo m. m.
Fest og arrangementer
Møter
18.    Damegruppa.
Eldrelaget.
Bilopphuggeriet.
19.    Fakta fra Opphaugen
21 .   Utmerkelser – Formenn – Medlemst.

Ta kontakt med hovedstyret om du ønsker å kjøpe boka.